donderdag 16 februari 2012

mediawijsheid

Ik ben mijn eerste blog over de 23 dingen kwijt, maar die zoek ik nog wel op. Hij moet ergens zijn. Mediawijsheid heb ik bekeken. Het filmpje vond ik helemaal niks, een overdreven beeld van wat mediawijsheid zou moeten zijn. Ik heb de test gedaan en scoorde 66,6 %, maar er werd weer veel nederlands getest, dus daar maak ik geen zorgen over. Ik heb een aantal hyperlinks herkend en heb daar verder niet op geklikt, die krijg ik in mijn postbus. Daar weet ik inmiddels genoeg van. Ik heb de visie van bibliotheek Rotterdam vluchtig gelezen. De ning bekeken. Ik denk dat mediawijsheid,vanuit het NOMC, inmiddels bevorderd tot academie, te veel problematiseert. Het beste voorbeeld waar ik dat mee kan aantonen is het onderdeel digitaal pesten. Uiteraard is elk kind dat gepest wordt, een teveel. Laat dat duidelijk zijn. Maar de manier waarop digitaal pesten onder het vergrootglas wordt gelegd, heb ik een slecht gevoel bij. Ik heb vanuit de mediacoachcursus binnen het kunstmenu een project gedaan over digitaal pesten. Kinderen moesten verhalende boeken lezen over het onderwerp, konden vervolgens een reactie achterlaten op de hyvespagina van de bibliotheek en uiteindelijk werd er een dramales georganiseerd in de bibliotheek. Ik zeg altijd werken op de vierkante centimeter. Bij de introductie van de boeken kwam er veel los, waar je niet altijd adequaat op kunt reageren. Als er echt een probleem is in de klas met dit soort dingen, kan je als buitenstaander in een groepsproces behoorlijk de mist in gaan. Je blijft als mediacoach een beetje aan de buitenkant. Daar moet je je scherp van bewust zijn. Dat wordt binnen de NOMC-cursus wat mij betreft onderschat.
Verder werk ik enthousiast mee aan mediawijsheidsprojecten binnen de bibliotheek, de mediawijsheidsweek en privacylessen op een roc hebbe mijn grote balngstelling. Klik en tik project wordt nu weer onder een knop gezet, dat is sneu voor de bibliotheek.

1 opmerking:

Maartje zei

Je zit er te goed in om veel aan de stof te hebben. Maar leuk om je ervaringen te lezen met het mediacoach zijn. Bij de volgende week van de Mediawijsheid praten we verder in de werkgroep: er stromen veel ideeën binnen.