vrijdag 9 maart 2012

copyright



Dit is nou niet het meest sprankelijkende ding. Het gaat over de rechten van een maker. Dat die dik onder vuur liggen is door de mogelijkheden van de nieuwe media overduidelijk. Het is tenslotte zo gemakkelijk om maar te copieren en te plakken. Het filmpje van Lawrence Lessing gaf een mooi duidelijk historisch perspectief. Het zal nog wel even duren voordat er duidelijke wetgeving is. Inmiddels is Creative Commons, lijkt mij, een goede oplossing. Ik heb de test gedaan met flickr, met foto's over de elfstedentocht. Via CC kwam ik veel minder foto's tegen en veel van dezelfde maker. Kwaliteit was niet altijd geweldig. Zonder CC kwam ik meer foto's tegen onder andere van Tresoar, die dus kennelijk niet via CC publiceren. Wel was de knop Coyright aan te klikken om eventueel een boodschap te sturen over het gebruik. OM binnen google te zoeken naar verdacht stukje tekst, vind ik wat ingewikkelder. Volgens mij worden de aanhalingstekens ook gebruikt om met de hele zinssnede te zoeken. Of je dan onmiddellijk plagiaat pleegt lijkt mij wat ver gaan. Overigens is het vrij ingewikkeld om zo'n voorbeeld te vinden. Ik heb het geprobeerd met de zin: "Zo had pim het gewild" Maar waarschijnlijk is dat een fout voorbeeld.





Aan klanten van de bibliotheek zou ik altijd melden dat bij twijfel het beste met de maker contact opgenomen kan worden, tenzij het onder CC valt. Zelf heb ik dat overigens met het overnemen van afbeeldingen niet gedaan. Wel ben ik wel tegengekomen dat een afbeelding niet wilde copieren. Ik ga er dan maar van uit dat de maker niet wil dat het overgenomen wordt en zoek een andere.

1 opmerking:

Jeroen de Boer zei

Dat Tresoar blijkbaar niets onder CC licenseert verbaast me wel. Er zou toch veel materiaal in hun collectie moeten zitten dat hieraan kan voldoen.
Als je niet op zoek was naar de wereld van nieuwsbericht over Pim Fortuyn had je inderdaad een andere zoekterm voor het tekstfragment moeten kiezen :-)