maandag 26 maart 2012

crowdsurfing en crowdfunidng

Een uitgebreid ding met heel veel informatie. Informatie waar je blij van wordt is het schoonmaakproject in Estland. Ik had het al eens eerder gezien en dat maakte me wel optimistischj. En je ziet dat soort initiatieven, hoewel niet via internet ook bij bijvoorbeeld de himmeldei die hier in de wijk wordt gehouden op 12 april. Daarbij wordt de gemeente, maar ook de mbo's ingeschakeld, die hun tentakels uitspreiden tot in de basisscholen en de sportverenigingen, maar nu zit ik al in opdracht 3 merk ik. Leeuwarden doet niet mee met verbeter de buurt, maar er zijn zoals gezegd wel andere initiatieven. Opmerkelijk overigens dat de radio ook een sterk medium is, zie de baanvegersacties bij de elfstedentocht. Verder heb ik het boek: :Ik date maar wat", een erg aardig boekje met wisselende collumns. Het deed me wat denken aan de boeken over Agnes van Peter van Straaten, maar bereikte dat nivo niet. Verder heb ik de film van DSB gezien. Daar werd ik wat minder blij van. De film is een emo-verhaal van beide kanten en met diverse spelers, die eenzelfde rol spelen en dat vind ik verwarrend. Enig financiele onderbouwing had ik wel leuk gevonden. Leuk idee voor die Austalische krant. Ik heb dit zelf met OCR ook gedaan met stukjes tekst die gescand werden voor de Scriptie tipper. Meer hulp daarbij was inderdaad wel leuk geweest. Maar het scannen ging toen nog niet zo voortvarend als hier. Aan durf te vragen heb ik ooit meegedaan en dat was een erg leerzame ervaring. Het vraagt wel een bepaalde open instelling, maar als je over die grens bent kun je heel veel. Het matching gebeuren laat me niet binnen en nou vind ik het wel goed. Ik vond dit een zeer inspirerend leuk ding. Bibliotheek Arhus probeert deze manier van werken handen en voeten te geven, erg interessant, maar vooralsnog voor mij te veel kretologie. Toch geeft deze manier van denken en werken me wel inspiratie. Crowd-surfing house lijkt me voor de bibliotheek een passender term als huis voor de mediawijsheid. We moeten het dan wel even vertalen natuurlijk.

1 opmerking:

Maartje zei

Je vindt dit wel inspirerend: het inspireert je in ieder geval tot het uitvinden van allerlei nieuwe benamingen en termen: crowdsourcing wordt crowdsurfing en dan crowdsurfing house voor de bibliotheek. Volgens mij is het niet echt duidelijker dan mediawijsheid.