zondag 24 mei 2009

ding 21 aquabrowser en mijn ontdekkingen

aquabrowser

Na het ontdekken van library thing is mijn ontdekkingen in de aquabrowser een logisch gevolg en goed initiatief van de bibliotheken. Vooral het vrij toekennen van associatieve woorden spreekt mij erg aan. De laag die tussen het officieel toekennen van een vrij associatief woord en de eigen woorden is dan weer een negatief puntje. Of het nou via worldcat of via de aquabrowsers gebeurt, zal mij een zorg zijn.

Ik heb in de amsterdamse bibliotheek gekeken en daar op jeugdboeken geklikt. Het resultaat viel mij nogal tegen, maar dat moet natuurlijk nog gevuld worden. Ik heb daar geklikt op ff wachtuh van Hans Mijnders en krijg dan behalve exemplaarinformatie een hele korte enthousiaste recensie. Bij het woord fryslan kom ik een boek tegen van Hylke Speerstra en wonderlijk genoeg een boek van Henning Mankel, de dansleraar.

In worldcat heb ik gezocht op kuijer polleke en de lay-out van worldcat vind ik veel duidelijker.

Wij gebruiken vanaf heel spoedig ook zelf de aquabrowser van friesland en dat vind ik al veel beter dan onze eigen catalogus. Vooral het zoeken van prentnboeken is daar al veel gemakkelijker en kan associatiever.

Verder heb ik nog een puzzelvraag liggen, die ik ook nog eens via deze manier probeer op te lossen.

1 opmerking:

Maartje zei

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met de laag die tussen het officieel toekennen van een vrij associatief woord en de eigen woorden zit. Je kunt toch als gebruiker gewoon tags aan een boek hangen. Ik weet van geen laag. Het is wel al eerder gesignaleerd dat er soms vreemde tags toegekend worden. Ik zie in dit geval weinig verband tussen Friesland en Mankell.