maandag 4 mei 2009

wiki's ding 11

Wiki's

Erg veel plezier beleefd aan het ontdekken van Wiki's. De documentaire van tegenlicht over google was erg informatief en ook wel wat beangstigend. Het bewaren van de gebuikersprofielen, weliswaar om algemeen zoekgedrag te bestudereen en daardoor te verbeteren, heeft dus ook zijn negatieve kanten. Opzienbarend dat google in Nederland een marktaandeel heeft van 99%. Verder heb ik eens gekeken naar de documentaire over XBRL, het toegankelijk maken van finaciele informatie, zodat die onderling uitwisselbaar wordt en begrijpbaar. Wellicht dat in de toekomst dan ook een crisis waarin we ons nu bevinden voorkomen kan worden. Overigens lijkt me dat meer een ilussie dan reeel.

Essentieel punt in het informatieproces is dus niet alleen het verzamelen van informatie, maar vooral het verwerken daarvan. Ik bespeur een neiging in tijdschriften en kranten om veel collums op te nemen, die mensen moeten prikkelen tot reacties. Een soort van emo-informatie, vaak gestoeld op die delen van de reeele informatie, die de schrijver kan gebruiken. Hij kiest daar vrijelijk uit en laat informatie achter die hij niet kan gebruiken. Een zelfde gevaar zit in het klakkeloos overnemen van informatie uit Wiki's. Er ontstaat zo een overflow aan wat ik maar noem: emo-informatie.

Ik heb wat rond gekeken op verschillende wiki's en constateerde dat een wiki over de elfstedentocht niet meer bijgewerkt was sinds 2007, teleurstellend dus. Ik heb in de 23 dingen wiki een boek van Guus Kuijer toegevoegd aan een favoriet lijstje van jeugdboeken. In die lijst stonden geen opmerkingen en criteria van de samenstellers en wat is dan de waarde van zo'n lijstje?? Verder heb ik aan de wiki over elfstedenkoorts een stukje toegevoegd. Dat was erg leuk om te doen. Kortom een erg leerzaam en prikkelend ding.



2 opmerkingen:

Maartje zei

Fijn dat je dit leuk hebt gevonden, maar ik kan je betoog niet helemaal volgen. Ik heb ook geen flauw idee wat je met emo-informatie bedoelt.

jetwise zei

Emo-informatie vind ik informatie die je plukt uit het totale informatie aanbod, die je kunt gebruiken om jouw betoog te ondersteunen. Informatie dus die een collum-schrijver gebruikt in zijn prikkelende stukje.