zondag 24 mei 2009

ding 22 bibliotheek 2.0

bibliotheek 2.0

Het eerste filmpje maakt me een beetje verdrietig. Het doet me padvinderachtig aan en dat is nou juist wat we moeten vermijden en datzelfde geldt natuurlijk ook voor de nederlandse versie.

Verder heb ik gekeken op moqub en reacties en dan blijft het allemaal in de macrosfeer hangen, nodig, maar niet erg interessant. Wel heb ik nog even bekeken wat gaming kan doen voor de laaggeletterdheid. De deskundigen zijn het er niet over eens, maar dat lijkt me geen bezwaar om er alvast mee te beginnen, geheel in de lijn der dingen en de manifestzinnen die er geschreven zijn. Bovendien kan het een vervolg zijn van ons project wijs op het web. Ik heb inmiddels Dark Ink, het bibliotheekspel van TOK Delft op mijn pc gezet, maar ik moet het nog veel spelen voor ik er iets van snap, maar heb gelukkig hulp van een kenner. Toch is mijn idee dat het voor studenten is, want het is gesteld in het engels. Verder kwam ik te weten uit een van de artikelen, dat er een 4you idee is, een soort van mlp voor jongeren. Daar moet ik nog even iets meer over te weten komen.

In een van de artikelen kwam ik ook waisda tegen, een Library Thing, maar dan voor films, een initiatief van Beeld en Geluid en de KRO. Zijn wij iets vergeten????

In het begin een droog ding, maar door door te zoeken bleef er voor mij toch genoeg te ontdekken over.

1 opmerking:

Maartje zei

Ik vind WAISDA wel een heel ander project dan Librarything. Het is bedoeld om archiefbeelden te laten taggen door gebruikers. Het is wel web 2.0, maar het gaat hier niet om het praten over je filmsmaak en recensies over films in te voeren.
Je bent je toch een beetje een padvinder gaan voelen door dit ding. Hoe maak je bibliotheek 2.0 idealen concreet.